Helsinkiä pitää rakentaa kävelijälle. Se ei tarkoita ainoastaan kävelykatujen lisäämistä keskustaan, vaan viihtyisten ja turvallisten reittien rakentamista kaikkia kaupunginosia ja lähiöitä myöten. Annetaan ihmisille mahdollisuuksia arkiliikuntaan parantamalla heidän lähiympäristönsä kävelyreittejä ja turvataan lähimetsät ja viheralueet. Asun Vallilan Konepajalla, jonne on noussut hurjalla vauhdilla uusi asuinalue. Viihtyisän kaupunkiympäristön rakentaminen on kuitenkin jäänyt kesken, ja Konepajan Brunon tulevaisuus on myös auki. Asuinalueen ostovoima on kasvanut valtavasti, joten toivottavasti myös erilaiset yritykset, palvelut, kaupat ja ravintolat löytävät vielä Konepajalle.
Kävelyreittejä Konepajalle
Konepaja ei tarjoa vielä kävelijälle houkuttelevia reittejä. Teollisuuskadun ja Pasilan aseman välillä on massiivinen rakennusprojekti ja väliaikaiset liikennejärjestelyt. Reitti asemalle kulkee Itä-Pasilan tornitalojen halki. Teollisuuskatu on vilkasliikenteinen autotie, jonka katutaso on melko ankea. Subway, katsastuskonttori ja Mäkkärin drive-in eivät ole kävelijän ensisijaisesti toivomia palveluita. Vallilan teollisuusalue on iso työpaikkakeskittymä: autoliikennettä on paljon ja ravintolat ovat auki vain lounasaikaan. Kävelijälle reitti on lähinnä välttämätön paha Mäkelänkadulle pääsyyn - erityisesti iltaisin kävely alueen lävitse on jopa pelottavaa.
Kävely-ympäristöä leimaa myös keskeneräisyys. Konepajalla Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välinen viheralue on ollut vuosia kunnostamaton. Viereinen rakennustyömaa on tottakai luonut haastavat puitteet, mutta silti näin pitkäaikainen alueen hukkakäyttö tuntuu kohtuuttomalta. Lähipuisto olisi arvokas lisä asukkaiden arkeen.
Kiinnostava katutaso ja tilaa kävelijälle
Käveltävyyden edistäminen vaatii selkeitä panostuksia kaupunkisuunnitteluvirastossa. Hyvä kävelyreitti on paitsi turvallinen myös sujuva, nopea ja kiinnostava. Tiheä ja monipuolinen kaupunkirakenne mahdollistaa viihtyisän ja yhteisöllisen kaupunginosan, jossa asukkaat liikkuvat mieluiten kävellen ja käyttävät kivijalkaliikkeiden tarjoamia palveluja. Katutilaa on suunniteltava kevyen liikenteen ehdoilla: kävelijöille on varattava riittävästi tilaa ja pyörätiet on tarvittaessa erotettava jalkakäytävistä ja merkittävä selkeästi. Lisäksi on huomioitava erilaisten liikkujien tarpeet esimerkiksi reittien esteettömyydellä ja riittävän lähekkäisillä levähdyspaikoilla.