• Reetta
  • CV
  • Vaaliteemani kuntavaaleissa
  • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Mediassa
  • Yhteystiedot
  • In English

Reetta Vanhanen

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari, LT.

  • Reetta
  • CV
  • Vaaliteemani kuntavaaleissa
  • Valtuustotyö
  • Blogi
  • Mediassa
  • Yhteystiedot
  • In English

Pikaraitioteiden Helsinki - seuraavaksi Tiederatikka!

Tarvitsemme Helsinkiin lisää poikittaisliikennettä. Joukkoliikennevaihdot keskustan kautta hidastavat ja pitkittävät matkantekoa. Poikittaiset nopeat raitiolinjat ovat tulevaisuuden liikkumista. Kantakaupunki laajenee: Pasilaan, Vallilan konepajalle ja Kalasatamaan nousee uusia asuinalueita ja niiden mukana palveluita ja kauppoja. Näiden pienten keskusten yhdistämiseksi on rakennettava sujuvia ja nopeita pikaraitioteitä.

Hitaat bussilinjat eivät ole modernia liikennettä

Tiederatikka on seuraava tärkeä askel pikaratikkaverkon suunnittelussa. Se kulkisi bussin 506 reittiä Viikistä Otaniemeen. Tosin mateleva bussi ei nykyään kulje edes Otaniemeen asti, vaan jää Meilahden kampukselle. Tiederatikka yhdistäisi lukuisia korkeakoulukampuksia ja reitin varrella on 100 000 työpaikkaa. Meilahden sairaala-alueelta on tällä hetkellä hyvät yhteydet keskustaan, mutta sujuvat poikittaislinjat ovat harvassa. Pasilan asemalle kulkee ruuhkainen ja epämukava bussi 58.

Pikaratikka takaa miellyttävän ja sujuvan matkan

Pikaratikat ovat tavallista raitiovaunua nopeampia. Matkustajalle se on viihtyisä, hiljainen ja vauhdikas kulkuneuvo. Oma kaista vähentää sen juuttumista ruuhkiin. Veronmaksajalle pikaratikkalinjat ovat onneksi Länsimetroa halvempia. Hyvin alustavan arvion mukaan Tiederatikka maksaisi maan päällä kulkevana alle 200 miljoonaa euroa. Länsimetron kustannukset nousevat yli miljardiin.

Seuraava askel pikaratikkaverkon kehittämisessä


Raidejokerista ja Kruunusilloista on jo tehty päätökset Helsingin kaupunginvaltuustossa. Suuret joukkoliikenneinvestoinnit ovat hintavia eivätkä niiden taloudelliset hyödyt realisoidu heti. Kustannukset eivät kuitenkaan saisi siirtyä lippuhintoihin matkustajien maksettavaksi. Tarvittaessa kaupunkien subventiota on nostettava. Keskustatunnelin kaltaiset kalliit hankkeet voidaan haudata. Tehdään Tiederatikasta seuraava suuri joukkoliikennehanke!

Muita kirjoituksiani
Valoa terveydenhuollon tulevaisuuteen
Mar 31, 2025
Valoa terveydenhuollon tulevaisuuteen
Mar 31, 2025
Mar 31, 2025
Vahvempaa tukea raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille
Mar 11, 2025
Vahvempaa tukea raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille
Mar 11, 2025
Mar 11, 2025
Turvallinen ja elämänmakuinen vanhuus
Mar 10, 2023
Turvallinen ja elämänmakuinen vanhuus
Mar 10, 2023
Mar 10, 2023
Sujuvampaa arkea perheille vauva-ajasta ruuhkavuosiin
Mar 9, 2023
Sujuvampaa arkea perheille vauva-ajasta ruuhkavuosiin
Mar 9, 2023
Mar 9, 2023
Lasten terveydenhuollon on oltava tasa-arvoista
Feb 21, 2023
Lasten terveydenhuollon on oltava tasa-arvoista
Feb 21, 2023
Feb 21, 2023
Suomi on palautettava koulutuksen kärkimaaksi
Feb 12, 2023
Suomi on palautettava koulutuksen kärkimaaksi
Feb 12, 2023
Feb 12, 2023
Hyvinvointivaltio ja kestävä talous
Jan 12, 2023
Hyvinvointivaltio ja kestävä talous
Jan 12, 2023
Jan 12, 2023
Seuraavan eduskunnan on ratkottava terveydenhuollon kriisiä ja hoitajapulaa
Dec 22, 2022
Seuraavan eduskunnan on ratkottava terveydenhuollon kriisiä ja hoitajapulaa
Dec 22, 2022
Dec 22, 2022
Varhaiskasvatuksen kriisiä ratkotaan Helsingissä palkankorotuksilla
Nov 24, 2022
Varhaiskasvatuksen kriisiä ratkotaan Helsingissä palkankorotuksilla
Nov 24, 2022
Nov 24, 2022
Toimivat ja tasa-arvoiset sote-palvelut Helsinkiin
Nov 18, 2022
Toimivat ja tasa-arvoiset sote-palvelut Helsinkiin
Nov 18, 2022
Nov 18, 2022
tags: joukkoliikenne, pikaratikka
Reetta Vanhanen
Thursday 03.02.17
Posted by Reetta Vanhanen
Newer / Older